Då är det dags att välkomna dig till en ny termin på Uppsala Yogaskola! På måndag börjar hela vårschemat igen.
Jag tror att du som varit hos oss länge vet att vi vill lära ut hela yogafilosofin och uppmuntra till att leva yoga i vardagen.
Yoga kan leda dig till att bli mer närvarande, fokuserad och äkta där du kan se Hela dig. Där du kan stå stadigare i livets upp- och ned-gångar. Det sker förstås inte över en natt.
Om du kommer på en yogaklass får du påfyllning av energi och mer grundning i kroppen - och börjar rikta uppmärksamheten inåt.
Kommer du flera gånger och hittar en rutin för när det är just din yogadag, ger du dig en chans att få etablera ett vana av att grundas och vara närvarade. Kroppen lär sig hur det känns.
Och om du hittar utrymme för en regelbunden praktik (abhysasa), bygger du in nya sätt att tänka och vara som blir du. Hela din karaktär påverkas.
Du kanske har märkt hur lätt det är idag att hitta något nytt att göra, eller att skjuta upp något till imorgon - för det mesta vi har runtomkring oss på teve och radio och poddar går ju att göra "sen".
Mitt i det flexibla samhället vill vi viska; hitta en rutin som bär vardagen, som du inte ruckar på, något som fungerar och bär din vardag. Och ge yogan en ärlig chans att få bära din vardag.
Och när vardagens sysslor tar vid, kanske den energi, grundnig och närvaro du får med dig, hjälper dig med resten av veckans saker?
Därför vill vi uppmuntra dig att komma så ofta du kan, eller hitta en regelbunden rytm som bär dig. Motverka splittring och energitjuvar och hitta till Hela Dig.
Det finns ett känt citat av Emerson som betonar just det här vad en regelbunden praktik kan göra. Han var ingen yogi, men citerades flitigt av Swami Sivananda.
"Sow a thought and you reap an action; sow an act and you reap a habit; sow a habit and you reap a character; sow a character and you reap a destiny.”
― Ralph Waldo Emerson
På svenska blir det ungefär:
"Så en tanke och du får en handling,
så en handling och du får en vana,
så en vana och du får en karaktär,
så en karaktär och du förändrar ditt öde"
En stor tanke eller hur? Men också en väldigt praktisk väg till att leva livet så som du vill.
Med värme,
Susanna Shanti,
susanna.shanti
Comments
Post a Comment